Zamawiający nie mogą kupić sprzętu, który nie spełnia norm Energy Star. Od dnia, w którym rozporządzenie zacznie obowiązywać, będą więc musieli stawiać w specyfikacjach warunki przedmiotowe, które pozwolą składać oferty tylko na sprzęt spełniający wymagania co do energooszczędności – tłumaczy Anita Wichniak-Olczak, rzecznik prasowy Urzędu Zamówień Publicznych.
Unijne regulacje dotyczą tylko administracji centralnej (ministerstwa, urzędy centralne), dlatego samorządy nadal będą mogły kupować sprzęt, który nie spełnia norm Energy Star. W praktyce jednak to właśnie administracja rządowa jest głównym odbiorcą takich towarów. Wartość przetargów organizowanych np. przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na komputery dla szkół liczy się w miliardach złotych.
O jaki sprzęt chodzi? Poza komputerami rozporządzenie dotyczy monitorów oraz kopiarek, faksów, drukarek czy skanerów – pisze dziennik.