Jak zauważa Gazeta Prawna szczególnie w ciągu ostatniego roku nastąpiło znacznie zwiększenie jego rozpowszechnienia – było to przede wszystkim spowodowane obowiązkiem stosowania kwalifikowanego certyfikatu przy komunikowaniu się z ZUS.
Gazeta stwierdza, że bezpieczny podpis elektroniczny jest narzędziem uniwersalnym. Oznacza to, że może być użyty nie tylko do komunikacji w programie Płatnik ZUS, ale w wielu innych zastosowaniach wymagających potwierdzenia wiedzy/woli. Ta właściwość powoduje, że e-podpis jest w Polsce aktualnie stosowany m.in. do:
Od maja 2008 urzędy w całej Polsce mają obowiązek przyjmowania dokumentów podpisanych elektronicznie na równi z dokumentami tradycyjnymi.
Ostatecznym efektem powszechnego wykorzystania podpisu elektronicznego powinny być znaczące korzyści zawierające się w oszczędności, czasu, wysiłku ludzkiego, papieru i energii. Podpis elektroniczny otwiera erę nowego, pełnego zastosowania komunikacji internetowej w administracji i biznesie, erę w której ten kanał informacyjny posłuży nie tylko do wymiany informacji, ale również pełnej obsługi prawnej dla prowadzonej działalności.