Zarząd Województwa Dolnośląskiego, przedstawiciele samorządów Jeleniej Góry, Szklarskiej Poręby, Kudowy Zdroju i Barda oraz Dolnośląska Organizacja Turystyczna protestują przeciwko planom likwidacji linii kolejowych ważnych dla rozwoju ruchu turystycznego w regionie.
Marszałek Łapiński ma nadzieję, że spotkania w Warszawie pozwolą odwieźć PKP od decyzji o usunięciu pociągów z nowego rozkładu jazdy, który zacznie obowiązywać od 14 grudnia. – Zrobimy wszystko, żeby pociągi dalej kursowały, bo to połączenia ważne nie tylko dla mieszkańców Dolnego Śląska, ale również często wykorzystywane przez przyjeżdżających do nas turystów – mówi marszałek Łapiński. Dodaje, że przeciwko likwidacji przemawiają poważne argumenty, które przedstawi rozmówcom w Warszawie. – Tylko w tym roku przekazujemy 50 mln zł jako dotację na regionalne przewozy pasażerskie, inwestujemy w infrastrukturę kolejową i szynobusy, z których korzysta także PKP. Wspieramy również rozwój turystyki, a połączenia zapewniają przecież dojazd do najważniejszych sudeckich kurortów. Nie możemy pozwolić, aby tego typu decyzje uderzały w interes Dolnego Śląska. – wylicza marszałek. Dodaje, że zarząd województwa podjął decyzję w sprawie ogłoszenia naboru projektów indywidualnych dotyczących modernizacji linii kolejowych na Dolnym Śląsku. Polskie Linie Kolejowe mogą składać wnioski o dotacje na ten cel jeszcze do 1 września.
Wraz z marszałkiem w delegację do ministerstwa udaje się członek zarządu Zbigniew Szczygieł i Dyrektor Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei we Wrocławiu Leszek Loch.
We wtorek 25 sierpnia w tej sprawie odbyła się również konferencja prasowa, w której uczestniczyli wicemarszałek Piotr Borys, członek zarządu województwa Zbigniew Szczygieł, Grażyna Cal, wiceburmistrz Barda, Piotr Maziarz, wiceburmistrz Kudowy Zdroju, Grzegorz Sokoliński, przewodniczący Rady Miejskiej Szklarskiej Poręby oraz Wojciech Fedyk, dyrektor biura zarządu Dolnośląskiej Organizacji Turystycznej.
Priorytetem dla władz regionu jest także wspieranie rozwoju przewozów turystycznych. Przykładem tego może być uruchomienie wakacyjnego połączenia na trasie Lwówek Śląski – Jelenia Góra – Lubawka – Trutnov. – Cieszy się ono tak dużym zainteresowaniem, że będziemy prowadzić negocjacje, aby funkcjonowało także we wrześniu, a od przyszłego roku we wszystkie weekendy – tłumaczy członek zarządu Zbigniew Szczygieł.
Zdaniem wicemarszałka Piotra Borysa plany PKP doprowadzą do zmniejszenia ruchu turystycznego i zaszkodzą promocji Dolnego Śląska, który może się poszczycić atrakcyjną ofertą rekreacyjną. Z danych Dolnośląskiej Organizacji Turystycznej wynika, że 10 proc. wszystkich turystów odwiedzających Kotlinę Kłodzką wybiera właśnie transport szynowy. – Dofinansowujemy przewozy regionalne i rewitalizujemy trasy kolejowe, dlatego nie możemy zgodzić się z taką polityką PKP, która nie sprzyja rozwojowi naszego regionu – dodaje wicemarszałek.
Wkrótce dzięki działaniom samorządu województwa rozpoczną się prace remontowe na linii Wrocław – Trzebnica. Na poprawę infrastruktury na innych trasach zarząd zamierza pozyskać pieniądze z Regionalnego Programu Operacyjnego oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.