Kontrolę zarządczą w jednostkach sektora finansów publicznych stanowi ogół działań (wszystkich czynności) podejmowanych dla zapewnienia:
1) realizacji celów i zadań w sposób:
2) w szczególności z uwzględnieniem:
We wstępie do standardów, które są przedstawione w przejrzystszej formie, Minister Finansów ustalił ich znaczenie i charakter, w tym:
- standardy wyznaczają podstawowe wymogi stawiane systemowi kontroli zarządczej,
- przyjęcie spójnego i jednolitego modelu kontroli (zgodnie z międzynarodowymi standardami – są to m.in. COSO, INTOSAI) z uwzględnieniem specyfiki danej jednostki,
- według grup standardów, które podzielono na 5 obszarów działalności jednostki.
Przyjęto, że kontrola zarządcza ma funkcjonować na dwóch poziomach, zaczynając od wykonawców zadań tzn. kierowników poszczególnych jednostek (I poziom) oraz na poziomie działu administracji rządowej i gminy, powiatu, samorządu województwa (II poziom). Uszczegółowiono zakres odpowiedzialności, określony w art. 69 ustawy, z której wynika, że zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej należy do obowiązków:
Najważniejszym (2.6.) elementem kontroli zarządczej jest system wyznaczania celów i zadań jednostek (również samorządowych) i sposobów ich monitorowania.
Artykuł pochodzi z serwisu portalrb.pl