Kontrolę zarządczą w jednostkach sektora finansów publicznych stanowi ogół działań (wszystkich czynności) podejmowanych dla zapewnienia:



1) realizacji celów i zadań w sposób:

  • zgodny z prawem,
  • efektywny,
  • oszczędny i
  • terminowy.



    2) w szczególności z uwzględnieniem:

  • zgodności działalności z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi;
  • skuteczności i efektywności działania;
  • wiarygodności sprawozdań;
  • ochrony zasobów;
  • przestrzegania i promowania zasad etycznego postępowania;
  • efektywności i skuteczności przepływu informacji;
  • zarządzania ryzykiem.



    We wstępie do standardów, które są przedstawione w przejrzystszej formie, Minister Finansów ustalił ich znaczenie i charakter, w tym:

    • standardy wyznaczają podstawowe wymogi stawiane systemowi kontroli zarządczej,
    • przyjęcie spójnego i jednolitego modelu kontroli (zgodnie z międzynarodowymi standardami – są to m.in. COSO, INTOSAI) z uwzględnieniem specyfiki danej jednostki,
    • według grup standardów, które podzielono na 5 obszarów działalności jednostki.

    Przyjęto, że kontrola zarządcza ma funkcjonować na dwóch poziomach, zaczynając od wykonawców zadań tzn. kierowników poszczególnych jednostek (I poziom) oraz na poziomie działu administracji rządowej i gminy, powiatu, samorządu województwa (II poziom). Uszczegółowiono zakres odpowiedzialności, określony w art. 69 ustawy, z której wynika, że zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej należy do obowiązków:

  • ministra w kierowanych przez niego działach administracji rządowej, zwanego dalej „ministrem kierującym działem”, z zastrzeżeniem dotyczącym Ministra Sprawiedliwości; – ale również jako kierownik jednostki,
  • wójta, burmistrza, prezydenta miasta, przewodniczącego zarządu jednostki samorządu terytorialnego – starosty, marszałka, w tym jako kierowników jednostek,
  • kierownika jednostki.



    Najważniejszym (2.6.) elementem kontroli zarządczej jest system wyznaczania celów i zadań jednostek (również samorządowych) i sposobów ich monitorowania.






    Artykuł pochodzi z serwisu portalrb.pl