Nieprawidłowości i kontrola w zamówieniach publicznych finansowanych z projektów unijnych w świetle nowych wytycznych 2014-2020

Zapraszamy na szkolenie obejmujące swoim zakresem zamówienia publiczne finansowane ze środków unijnych. Jest to obszar budzący największe wątpliwości i obfitujący w nieprawidłowości wynikłe w trakcie kontroli udzielania zamówień publicznych. Trener zwróci wskaże uczestnikom, na co zwrócić szczególną uwagę, by takich nieprawidłowości uniknąć.

    1. Wprowadzenie do systemu zamówień publicznych
    • omówienie aktualnie obowiązujących przepisów, wraz z kierunkami zmian
    • pojęcie zamówienia publicznego i progi stosowania przepisów ustawy Pzp
    • zasady udzielania zamówień publicznych – zasada uczciwej konkurencji, równego traktowania, jawności, pisemności oraz ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa
    1. Nieprawidłowości w zamówieniach publicznych w przypadku realizacji projektów z pomocy technicznej Regionalnego Programu Operacyjnego
    • definicja nieprawidłowości a zjawiska systemowe,
    • błędna interpretacja przepisów
    • tzw. „ucieczka z systemu zamówień publicznych”
    • czynności prawne mające na celu obejście przepisów  prawa zamówień publicznych
    • działania utrudniające prowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w warunkach konkurencyjnych
    • nieuzasadnione odstępstwo od trybu przetargu nieograniczonego na rzecz trybów niekonkurencyjnych
    • ograniczanie konkurencji
    1. Określanie wartości zamówienia – metody szacowania wartości zamówień w odniesieniu do dostaw, usług i robót budowlanych, dokumentowanie czynności szacowania wartości zamówienia
    2. Problematyka dzielenia zamówienia na części – różnica pomiędzy dopuszczalnym a niedopuszczalnym podziałem zamówienia na części

5. Opis przedmiotu zamówienia – wskazanie przedmiotu zgodnie z wymaganiami

    • zamawiającego – zakaz zmiany treści oferty
    • oferta równoważna, zasady sporządzania opisu równoważnego, wymogi ustawowe a najczęściej występujące uchybienia – praktyczne warsztaty
    • klauzule społeczne – wprowadzenie klauzul w opisie przedmiotu zamówienia, dokumentowanie, zasady kontroli w trakcie realizacji zamówienia
    • opcje i warianty w zamówieniach publicznych, w tym m.in.:
        • zakres opcji
        • sposób obliczania wartości zamówienia z opcją
        • opcje przy zamówieniach wspólnych (czy całość prac dla jednego z zamawiających może być opcją)
        • warianty
    1. Warunki udziału w postępowaniu o zamówienie publiczne w przypadku realizacji projektów z pomocy technicznej Regionalnego Programu Operacyjnego
    • opis sposobu oceny spełnienia warunków udziału w postępowaniu
    • formy dokumentów i oświadczeń składanych wraz z ofertą
    • przykłady naruszeń PZP przy realizacji projektów realizowanych ze środków unijnych
    • projektowane zmiany w zakresie odformalizowania oceny podmiotowej
    1. Tryby udzielania zamówień publicznych
    • uzasadnienie wyboru w przypadku trybów niekonkurencyjnych
    • terminy na składanie ofert
    • publikacja ogłoszenia, zawartość treści ogłoszenia
    • praktyczne warsztaty
    1. Kryteria oceny ofert
    • zasady ustalania kryteriów oceny ofert
    • najnowsze zmiany w zakresie ustalania kryteriów wyboru oferty
    • ograniczenia stosowania wyłącznie kryterium cenowego do przedmiotu zamówienia, który jest powszechnie dostępny oraz ma ustalone standardy jakościowe
    • wpływ wielkości kryteriów na wybór oferty najkorzystniejszej
    • studia przypadku
    1. Kontrola zgodności przeprowadzenia postępowania o zamówienie publiczne w przypadku realizacji projektów z pomocy technicznej Regionalnego Programu Operacyjnego
    • ocena poprawności dokonywania czynności:
        • analiza i badanie ofert
        • wezwania do złożenia uzupełnienia dokumentów na podstawie art. 26 ust.3 ustawy Pzp
        • wezwania do złożenia wyjaśnień na podstawie art. 26 ust.4 ustawy Pzp
        • wezwania do złożenia wyjaśnień na podstawie art. 87 ust.1 ustawy Pzp
        • poprawienia omyłek o których mowa w art. 87 ust.2 ustawy Pzp
        • weryfikacja rażąco niskiej ceny, ocena wyjaśnień Wykonawców
    • weryfikacja oceny spełnienia warunków udziału w postępowaniu
    • wybór oferty najkorzystniejszej na podstawie zdefiniowanych kryteriów oceny ofert
    • dokonywanie wyboru oferty- praktyczne warsztaty, praca grupowa, dyskusja
    1. Ocena czynności poprzedzających zawarcie umowy oraz informacyjnych dokonywanych przez Zamawiającego
    • dokumentowanie postępowania o zamówienie publiczne w przypadku realizacji projektów z pomocy technicznej Regionalnego Programu Operacyjnego warunkiem zamknięcia projektu
    • udostępnienie dokumentacji z postępowania o udzielenie zamówienia  publicznego
    1. Umowa o zamówienie publiczne
    • zgodność treści umowy z prowadzonym postępowaniem
    • możliwość zmian umowy w sprawie zamówienia publicznego – istotność jako czynnik zmiany umowy o udzielenie zamówienia publicznego,
    • zakres zmian a unieważnienie umowy
    1. Podsumowanie, odpowiedzi na pytania uczestników

TRENER:

Jerzy Czaban
 Jeden z pierwszych wykładowców zamówień publicznych wpisanych na listę trenerów, prowadzoną do 1997 r. przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych
 Prezydent Białegostoku w latach 1989-1990
 Arbiter zamówień publicznych wpisany na listę przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych
 Występował po stronie obwinionego jako obrońca przed Komisją dyscypliny finansów publicznych

UWAGA!
W przypadku, gdy szkolenie finansowane jest w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych opłata zwolniona jest z podatku VAT. W pozostałych przypadkach do wszystkich cen należy doliczyć 23% podatek VAT.

Cena szkolenia: 990 zł W cenie szkolenia:
  • Materiały szkoleniowe
  • Lunch
  • Przerwa kawowa
  • Certyfikat udziału
Data: 2015-11-17 Adres:

Mazowieckie
Warszawa
Al. Jerozolimskie 123a, GOLDEN FLOOR

Wyślij zapytanie do organizatora
Tytuł
Treść
Twój e-mail
Zabezpieczenie antyspamowe