Praktyczne aspekty nowelizacji Prawa zamówień publicznych dla Wykonawców

KONTAKT Z ZAMAWIAJĄCYM ORAZ UZYSKIWANIE INFORMACJI DOTYCZĄCYCH POSTĘPOWANIA O UDZIELNIE ZAMÓWIENIA PUBLICZNEGO
 

  1. Jawność postępowania:
  • mechanizmy dostępu do informacji o zamówieniach publicznych
  • możliwość kserowanie ofert konkurencji
  • przesyłanie kopii protokołu postępowania na każde żądanie wykonawcy
  • zasady zawiadamiania Wykonawców o wyborze oferty, odrzuceniu ofert i wykluczeniu z postępowania
  • nowe zasady utajniania informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa
  1. Kontaktowanie się z Zamawiającym:
  • wniosek o udzielenie wyjaśnień i związane z nim terminy ustawowe
  • uzyskanie odpowiedzi zbyt późno, a obowiązek przedłużenia terminu składania ofert
  • wyjaśnienia zapisów ogłoszenia o zamówieniu w trybach ze wstępną kwalifikacją (przetarg ograniczone, negocjacje z ogłoszeniem, dialog konkurencyjny)
  • „negocjowanie” z Zamawiającym treści SIWZ i domaganie się jej zmian

POSTĘPOWANIE O UDZIELENIE ZAMÓWIENIA PUBLICZNEGO
 

  1. Ocena rzetelności i efektywności Wykonawcy:
  • rezygnacja z przesłanek wykluczenia Wykonawców opisanych w art. 24 ust. 1 pkt 1 i 1a ustawy Pzp
  • przypadki zawinionego poważnego naruszenia obowiązków zawodowych
  • zasady kształtowania warunków odnoszących się do rzetelności i efektywności Wykonawcy w SIWZ
  • źródła oceny rzetelności i efektywności
  • prawo rehabilitacji Wykonawcy nierzetelnego
  1. Opis sposobu dokonywania oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu w odniesieniu do Wykonawców, którzy polegają na zasobach innych podmiotów na zasadach określonych w art. 26 ust. 2b ustawy Pzp:
  • solidarna odpowiedzialność podmiotu, który zobowiązał się do udostępnienia zasobów (wiedzy, doświadczenia, potencjału technicznego, finansowego i ekonomicznego, osób zdolnych do wykonania zamówienia) z Wykonawcą, za szkodę zamawiającego powstałą wskutek nieudostępnienia zasobów, chyba że podmiot ten nie ponosi winy za nieudostępnienie zasobów
  • dodatkowe dokumenty żądane w celu dokonania oceny, czy wykonawca będzie dysponował zasobami innych podmiotów w stopniu niezbędnym dla należytego wykonania zamówienia oraz oceny, czy stosunek łączący wykonawcę z tymi podmiotami gwarantuje rzeczywisty dostęp do ich zasobów:
    • oświadczenie o solidarnej odpowiedzialności Wykonawcy i innego podmiotu, jako „inny dokument”, dotyczący sytuacji ekonomicznej i finansowej
  • dokumenty dotyczące w szczególności:
    • zakresu dostępnych Wykonawcy zasobów innego podmiotu
    • sposobu wykorzystania zasobów innego podmiotu, przez Wykonawcę, przy wykonywaniu zamówienia
    • charakteru stosunku, jaki będzie łączył Wykonawcę z innym podmiotem
    • zakresu i okresu udziału innego podmiotu przy wykonywaniu zamówienia
  1. Nowe wymagania związane z realizacją zamówienia, które zamawiający może określić w opisie przedmiotu zamówienia:
  • zatrudnienie na podstawie umowy o pracę przez wykonawcę lub podwykonawcę osób wykonujących czynności w trakcie realizacji zamówienia publicznego na roboty budowlane lub usługi, jeżeli jest to uzasadnione przedmiotem tych czynności
  1. Nowe zasady zatrzymywania wadium Wykonawcom nieuzupełniającym dokumentów i niewyrażającym zgody na poprawienie omyłki w trybie art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp
  2. Procedura oceny występowania rażąco niskiej ceny w zamówieniach publicznych:
  • wprowadzenie definicji pojęcia „rażąco niska cena”
  • wartość kosztów pracy jako obowiązkowy czynnik oceny występowania rażąco niskiej ceny
  • strona postępowania odwoławczego, na której spoczywa ciężar dowodu, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny – co muszą zawierać wyjaśnienia aby Zamawiający nie mógł odrzucić oferty?
  1. Zasady ustalania kryteriów oceny ofert po nowelizacji:
  • poszerzenie katalogu możliwych, innych niż cena, kryteriów oceny ofert
  • ograniczenie stosowania jako jedynego kryterium najniższej ceny
    • przypadki, w których stosowanie – jako jedynego kryterium – najniższej ceny jest zabronione
    • kiedy zamówienie jest powszechnie dostępne i ma ustalone standardy jakościowe?
    • kryteria oceny ofert uwzględniające rachunek kosztów związanych z całym okresem korzystania z przedmiotu zamówienia
  1. Obowiązkowe klauzule w umowach o zamówienie publiczne, zawartych na okres dłuższy niż 12 miesięcy, dotyczące zmiany wysokości wynagrodzenia należnego Wykonawcy
  2. Obowiązek:
  • poprawienia oczywistej omyłki pisarskiej
  • poprawienia oczywistej omyłki rachunkowej
  • poprawienia innej omyłki powodującej niezgodność treści oferty z SIWZ istotnie nie zmieniającej jej treści
  • wezwania do ponownego złożenia dokumentów

MECHANIZMY OBRONY PRZED BŁĘDAMI POPEŁNIANYMI PRZEZ ZAMAWIAJĄCEGO – ŚRODKI OCHRONY PRAWNEJ
 

  1. „Informacja o stwierdzonych naruszeniach”
  • co to jest, kiedy ma zastosowanie i jaka jest jej skuteczność?
  • obowiązki zamawiającego po otrzymaniu „informacji o stwierdzonych naruszeniach”
  1. Odwołanie w „małych” i „dużych“ zamówieniach:
  • wpis, forma i terminy na wnoszenie odwołań – kiedy odwołanie jest wniesione nieskutecznie?
  • wezwanie do wzięcia udziału w postępowaniu odwoławczym, zgłaszanie przystąpienia do postępowania odwoławczego, instytucja „sprzeciwu“,
  • odpowiedź na odwołanie – co to jest?, kiedy można uniknąć rozprawy przed KIO?
  • koszty postępowania odwoławczego – omówienie wariantów
  1. Wniosek o przeprowadzenie kontroli doraźnej – gdzie składać i co pozwala osiągnąć.
Cena szkolenia: 990 zł W cenie szkolenia:
  • Certyfikat udziału
  • Przerwa kawowa
  • Lunch
  • Materiały szkoleniowe
Data: 2014-12-02 Adres:

Mazowieckie
Warszawa
Aleje Jerozolimskie 181b

Wyślij zapytanie do organizatora
Tytuł
Treść
Twój e-mail
Zabezpieczenie antyspamowe