PROCES INWESTYCYJNY W NOWEJ PERSPEKTYWIE 2014-2020 NAJNOWSZE ZMIANY W ZAMÓWIENIACH PUBLICZNYCH I PRAWIE BUDOWLANYM
Zapraszamy na szkolenie, którego celem jest omówienie i interpretacja przepisów ustawy Prawo Budowlane oraz Prawa Zamówień Publicznych, w szczególności pod kątem najnowszych zmian prawnych oraz przepisów unijnych. Celem szkolenia jest wyposażenie uczestników w wiedzę i umiejętności niezbędne do prawidłowego przygotowania i realizacji inwestycji budowlanych. Spotkanie ma charakter interaktywny i oparte jest przede wszystkim na dyskusji przypadków z praktyki. W czasie szkolenia uczestnicy będą mieli czas na indywidualne konsultacje z trenerami.
ODBIORCY SZKOLENIA:
Pracownicy zamówień publicznych
Urzędnicy administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego
Pracownicy działów inwestycji i administracyjnych jednostek budżetowych i innych Beneficjenci (zarówno potencjalni jak i faktyczni) oraz Instytucje Zarządzające/ Pośredniczące
PEŁNY PROGRAM SZKOLENIA
DZIEŃ PIERWSZY: ZAMÓWIENIA PUBLICZNE
WYBRANE ELEMENTY W PROCEDURACH ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH NA ROBOTY BUDOWLANE
1. Poleganie na zasobach innych podmiotów
Możliwość wykazywania spełniania warunku dotyczącego sytuacji ekonomicznej i finansowej na zasadach określonych w art. 26 ust. 2b
Udostępnienie zasobu wiedzy i doświadczenia czy też handel referencjami?
Dokumenty żądane w celu dokonania oceny, czy wykonawca będzie dysponował zasobami innych podmiotów w stopniu niezbędnym dla należytego wykonania zamówienia oraz oceny, czy stosunek łączący wykonawcę z tymi podmiotami gwarantuje rzeczywisty dostęp do ich zasobów
2. Kryteria oceny ofert
Obowiązek stosowania kryteriów pozacenowych
Kryteria wymierne i niewymierne
3. Rażąco niska cena
Definicja pojęcia „rażąco niskiej ceny”
Przerzucenie ciężar dowodu, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny na wykonawcę – co muszą zawierać wyjaśnienia i jakie należy przedstawić dowody?
Obowiązek uwzględnienia w cenie oferty kosztów pracy nie niższych od minimalnego wynagrodzenia za pracę
Przypadki obligatoryjnego zwrócenia się o wyjaśnienia dotyczące elementów oferty mających wpływ na wysokość cen
4. Zamówienia dodatkowe i uzupełniające oraz roboty zamienne
5. Wynagrodzenie ryczałtowe czy kosztorysowe? – różnice oraz możliwość waloryzacji
6. Podwykonawcy
Zobowiązanie do osobistego wykonania kluczowych części zamówienia na roboty budowlane
Dopuszczenie do realizacji kluczowych części zamówienia przez podwykonawcę, który udostępnia zasoby na zasadach określonych w art. 26 ust. 2b ustawy Pzp
Uprawnienie Zamawiającego do żądania wskazania części zamówienia, której wykonanie Wykonawca zamierza powierzyć podwykonawcy, oraz nazw proponowanych podwykonawców
5. KONSULTACJE, PYTANIA I ODPOWIEDZI W SPRAWACH WNIESIONYCH PRZEZ UCZESTNIKÓW
SZKOLENIA
DZIEŃ DRUGI: PRAWO BUDOWLANE
1. Zakres zagadnień regulowanych ustawą Prawo budowlane
2. Podstawowe definicje Prawa budowlanego i konsekwencje ich niejednoznaczności, korelacje z definicjami innych ustaw
3. Aktualny stan prawny i nowelizacje ustawy wprowadzone w latach 2010 – 2014, nowelizacje z 1 stycznia, 25 lutego i 30 kwietnia 2015 roku oraz nowelizacja wprowadzona 9 marca 2015 roku, związana z ustawą o charakterystyce energetycznej budynków z 29 sierpnia 2014 roku.
4. Nowelizacja uchwalona w Sejmie w dniu 20 lutego 2015 roku, która weszła w życie 28 czerwca 2015 roku – omówienie najważniejszych nowych regulacji, w tym rozszerzenie katalogu obiektów zwolnionych z decyzji o pozwoleniu na budowę, sieci uzbrojenia terenu budowane na pozwolenie na budowę i na zgłoszenie, zgłaszanie zamiaru ich przebudowy oraz remonty sieci uzbrojenia terenu wyjęte spod procedur ustawowych
5. Nowelizacje z 11 i 15 września 2015 roku.
6. Realizacja przyłączy, dwie procedury do swobodnego ?? wyboru
7. Zmiany w zasadach wyznaczania obszaru oddziaływania obiektu.
8. Zestaw warunków stanowiących wymagania podstawowe przy projektowaniu i wykonawstwie robót budowlanych, znaczenie przepisów techniczno –budowlanych, ich zakres obowiązywania i możliwości odstępstw
9. Zmiany dotyczące projektu budowlanego, jego skład, zakres i forma, zatwierdzanie projektu w pozwoleniu na budowę lub jego ostemplowanie przy zgłoszeniu
10. Zmiany w procedurach administracyjnych i ich terminach
11. Istotne i nieistotne odstępstwa od projektu budowlanego i pozwolenia na budowę lub zgłoszenia, procedury obowiązujące inwestora
12. Procedury kończenia budowy – pozwolenie na użytkowanie lub zawiadomienie o zakończeniu robót, jakie dotyczyć będzie kończenia budowy większej liczby rodzajów obiektów niż obecnie
13. Co dalej z Prawem budowlanym, pokrętne losy Kodeksu budowlanego.
14. Nowelizacja wchodząca w życie 1 stycznia 2016 roku i perspektywy na lata 2016 -2020
15. Dyskusja i podsumowanie
DZIEŃ TRZECI: FUNDUSZE UNIJNE
1. Wybrane obowiązki beneficjenta wynikające z rozporządzeń unijnych oraz umowy o dofinansowanie w perspektywie 2007-2013 oraz 2014-2020
Trwałość (art. 57 rozp. 1083 oraz art. 71 rozp. 1303)
Dochodowość (art. 55 rozp. 1083 oraz 61 rozp. 1303)
Archiwizacja dokumentów (art. 90 rozp. 1083 oraz art. 140 rozp. 1303)
2. Wprowadzanie zmian w projekcie i umowie dofinansowania na zakończenie realizacji projektu
3. Wskaźniki realizacji projektów i ryzyka z nimi związane
4. Definicja okresu trwałości projektu w perspektywie 2007-2013 (art. 57 rozp. 1083) oraz 2014-2020 (art. 71 rozp. 1303)
5. Projekty generujące dochód w rozumieniu art. 55 rozp. 1083/2006 oraz art. 61 rozp. 1303 a pomoc publiczna w rozumieniu art. 107 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
6. Podstawowe zasady obliczania luki finansowej
Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego Wytyczne w zakresie wybranych zagadnień związanych z przygotowaniem projektów inwestycyjnych, w tym projektów generujących dochód z dnia 27 września 2011r.
Wytyczne Komisji Europejskiej – Komitetu Koordynującego Fundusze (COCOF) – interpretacja zapisów art. 55 rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 (COCOF 07/0074/09 z dnia 30 listopada 2010 r.)
Metodologia przeprowadzania analizy kosztów i korzyści. Wytyczne, Nowy okres programowania 2007-2013, Dokument roboczy nr 4, Bruksela (ang. Guidance on the methodology for carrying out Cost-Benefit Analysis)
Przewodnik do analizy kosztów i korzyści projektów inwestycyjnych (ang. Guide to cost-benefit analysis of investment projects)
Dodatkowe wytyczne, w tym wytyczne JASPERS
7. Nowe metody określenia dochodu generowanego przez projekty, w tym uproszczone podejście oparte na stawkach zryczałtowanych dla operacji w dziedzinach technologii informacyjnych i komunikacyjnych (TIK), badań, rozwoju i innowacji oraz efektywności energetycznej w perspektywie 2014-2020
8. Luka finansowa – określenie poziomu dofinansowania projektu, w tym metodologia wyliczenia luki finansowej
W jakich przypadkach należy ponownie przeliczać lukę finansową?
Zmiana poziomu dofinansowania w projekcie a luka finansowa
Zmiana kosztów inwestycyjnych a luka finansowa i poziom dofinansowania
9. Zasady określenia poziomu dofinansowania
Wyłączenia ze stosowania luki finansowej modyfikacja art. 55 rozp. 1083/2006 wprowadzona rozp. 1341/2008
Ewentualne błędy w analizie finansowej i ekonomicznej
Rozliczenie projektu – horyzont czasowy monitorowania dochodów
10. Obowiązki beneficjenta w zakresie monitorowania dochodowości w perspektywie 2007-2013 oraz 2014-2020
11. Obowiązki jakie nakłada na Instytucje Zarządzające ust. 3 i 4 art. 55 rozp. 1083 oraz art. 61 rozp. 1303
Monitorowanie dochodów i kosztów w projektach, w tym w projektach projektów generujących dochód
Monitorowanie dochodów w przypadku projektów, o których mowa w art. 55 ust. 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006
Monitorowanie dochodów w przypadku projektów, o których mowa w art. 55 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 (po zmianie wprowadzonej rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) 539/2010)
Monitorowanie kosztów kwalifikowanych w przypadku projektów generujących dochód
Czy raz wyliczona luka w momencie aplikowania o środki „zamyka” temat dochodowości?
12. Dochodowość w rozumieniu art. 55 rozp. 1083/2006 a trwałość projektu w rozumieniu art. 57 rozp. 1083/2006
13. Dochodowość w rozumieniu art. 61 rozp. 1303 a trwałość w rozumieniu art. 71 rozp. 1303 w perspektywie 2014-2020
14. Kontrola projektów generujących dochody – instytucje kontrolujące i ich kompetencje
15. Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych w odniesieniu do projektów generujących dochody
16. Kwalifikowalność podatku VAT w perspektywie 2007-2013
17. Kwalifikowalność podatku VAT w perspektywie 2014-2020
18. Promocja projektów w okresie trwałości
TRENERZY:
Łukasz Czaban
Trener zamówień publicznych od 2004 roku, na koncie: setki szkoleń, tysiące godzin wykładowych z zamówień publicznych.
Jerzy Dylewski
Główny specjalista ds. zamówień publicznych w Sądzie Najwyższym. Prowadzi szkolenia z zakresu zagadnień dotyczących procesu inwestycyjnego w budownictwie.
Michał Rutkowski
Koordynator Krajowego Systemu Przygotowań
do Funduszy Strukturalnych (KSP).
Cena zawiera: Najnowszą książkę „Prawo zamówień publicznych”
Dostęp do EDUstrefy Materiały szkoleniowe Zakwaterowanie Wyżywienie E-mailową konsultację po szkoleniu Certyfikat z hologramem 370 punktów w Programie Premiowym APEXnet
UWAGA!
W przypadku, gdy szkolenie finansowane jest w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych opłata zwolniona jest z podatku VAT. W pozostałych przypadkach do wszystkich cen należy doliczyć 23% podatek VAT.
- Materiały szkoleniowe
- Zakwaterowanie
- Lunch
- Przerwa kawowa
- Certyfikat udziału
Malopolskie
Zakopane
Hotel Czarny Potok,ul. Tetmajera 20