Przeciwdziałanie mobbingowi, dyskryminacji i molestowaniu w miejscu pracy
Celem zajęć jest przekazanie kadrze kierowniczej wyczerpującej, opartej na długoletniej praktyce eksperta prowadzącego, wiedzy dotyczącej istoty zjawiska mobbingu, zasad i realnych możliwości przeciwdziałania, a także podkreślenie zobowiązań prawnych – dotyczących wszystkich pracowników.
Program szkolenia:
WPROWADZENIE – DLACZEGO MÓWIMY O MOBBINGU
- Prawo, standardy zarządzania i potrzeba dbałości relacje – prawdziwe powody zainteresowania mobbingiem
- Definicje mobbingu a praktyka
- Pojęcie mobbingu – próba zrozumienia
I.MOBBING – CO JEST, A CO NIE JEST MOBBINGIEM
- 45 cech mobbingu wg Heinza Leymanna – szczegółowe omówienie 45 punktów – zjawisk świadczących o zjawisku mobbingu – w kontekście praktyki zarządzania i dzisiejszych realiów
- Przykłady zachowań mobbingowych, a zachowania nie będące mobbingiem, “cienka, czerwona linia” dotycząca mobbingu
- Podsumowanie zjawiska mobbingu – próba uchwycenia kluczowych elementów – co musimy zapamiętać
- Jak rozmawiać z pracownikami o mobbingu – wytyczne dla kadry kierowniczej
- Tendencje w prawie pracy – jakie będą nowe przepisy kodeksu pracy odnoszące się do zjawiska mobbingu, jak zmieni się definiowanie zjawiska mobbingu
- Charakterystyka pojęcia dyskryminacji
- Definicja molestowania
- Czym jest, a czym nie jest molestowanie seksualne?
- Cechy molestowania seksualnego i specyficzne zachowania sprawcy
- Podsumowanie – czym się różni mobbing od molestowania i dyskryminacji
II.KONSEKWENCJE MOBBINGU
- Konsekwencje prawne
- Ciężar dowodu w sprawach o mobbing – przegląd praktyki
- Praktyka sądowa – przykłady orzeczeń
- Konsekwencje zarządcze
- Konsekwencje społeczne
- Konsekwencje indywidualne
III. PRZYCZYNY ZJAWISK
- Jak dochodzi do mobbingu, molestowania, dyskryminacji?
- Konflikty – jako podłoże patologii
- Ewolucja od konfliktu do mobbingu
- Etapy narastania zjawisk
- Czynniki sprzyjające powstawaniu zjawisk patologicznych
- Organizacja i struktura
- Zarządzanie organizacją
- Czynniki zewnętrzne
- Pracownicy – kto może być mobberem?
- Kto może być ofiarą?
IV.FAKTYCZNE PRZECIWDZIAŁANIE PATOLOGIOM – OBOWOWIĄZEK PRACODAWCY I
PRACOWNIKÓW
- Konieczność przełożenia prawnych zapisów na praktykę zarządzania
- Wytyczne Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy dotyczące działań antymobbingowych
- Możliwy zakres działań wynikający z obowiązku pracodawcy
- Punkt wyjścia – deklaracja woli pracodawcy
- Działania diagnostyczne
- Przykład ankiety antymobbingowej
- Działania informacyjne oraz uświadamiające
- Inne rozwiązania systemowe
V.DZIAŁANIA PRAKTYCZNE – PROCEDURY I INNE ROZWIĄZANIA
- Procedura antymobbingowa obligatoryjna w każdym zakładzie pracy?
- Cel procedury antymobbingowej (antydyskryminacyjnej) – realne możliwości oddziaływania
- Zakres procedury i jej szczegółowość
- Przygotowanie tekstu i zakres konsultacji
- Jak wdrożyć procedurę antymobbingową (antydyskryminacyjną)
- Przestrzeganie zapisów w praktyce – wytyczne dla menedżerów w firmie (Antymobbingowy menedżer AD 2014)
- Stosowanie sankcji wobec sprawców – czy i w jakim zakresie?
VI.PRZYKŁADY PROCEDUR I ANTYMOBBINGOWYCH I ANTYDYSKRYMINACYJNYCH
- Przykład 1 procedury antymobbingowej (wersja uproszczona)
- Przykład 2 kompleksowej procedury antymobbingowej i antydyskryminacyjnej
Terminy i miejsca szkoleń: 15Maj 2015 – Warszawa 17 Czerwiec 2015 – Sopot
- Materiały szkoleniowe
- Lunch
- Przerwa kawowa
- Certyfikat udziału
Dolnoslaskie
WROCŁAW