Zarządzanie zmianą
Zapraszamy na naszą stronę internetową:
Opis szkolenia
„Ludzie nie opierają się zmianom, ale temu, że ktoś próbuje ich zmienić”
Wszyscy dążymy do zmiany, także pracownicy w naszych organizacjach. Ktoś, kto przebywa długo na tym samym stanowisku poszukuje wyzwań, które byłyby dla niego motywujące. Większość pracowników chce awansować. Niektórzy śledzą poczynania konkurencji i myślą, jak to przełożyć na lepsze działanie firmy. Osoby pracujące w organizacjach, które nie prosperują najlepiej, obawiają się, że jeśli nie nastąpi przełom, będą musiały szukać innej pracy. Zazwyczaj dążymy do zmiany. Problem pojawia się dopiero w sytuacji, gdy firma wdraża częste, ale niezbyt udane zmiany, pracownicy czują się zmęczeni, ale ze swojej perspektywy nie są w stanie dostrzec kłopotów. Po co zmieniać, skoro ich zdaniem nie ma palącej potrzeby? Tymczasem zmiany są potrzebne zarówno gdy dzieje się źle, jak i dobrze. Także organizacje odnoszące sukcesy nie mogą trwać w miejscu, jeśli chcą ten sukces utrzymać. Muszą się zmieniać, żeby nadążać za światem. Rynek mocno przyśpieszył i to, co jest dobre teraz, nie będzie już tak samo atrakcyjne za rok. Zmiana stała się naszą codziennością i powinna nam wejść… w rutynę. Dlatego istotnym celem będzie przede wszystkim wypracowanie pozytywnego nastawienia do zmiany. Nasze motywacyjne DNA pokazuje, że niektórzy ludzie w większym stopniu lubią zmiany, inni w mniejszym, jednak dla obu grup można znaleźć bodźce pozytywnie wpływające na zaangażowanie w taki proces.
Zatem jak wprowadzać zmiany w organizacji w sposób, który byłby dla pracowników atrakcyjny? Okazuje się, że ludzie wcale nie opierają się zmianom, ale temu, że ktoś próbuje ich zmienić. Pracownicy mogą aktywnie wspierać organizację w procesie transformacji, pod warunkiem jednak, że zostaną do niego zaproszeni. Wspólna diagnoza obecnego stanu, dialog, wypracowywanie nowych zasad, pilotaż, analiza po fakcie – to wszystko czynniki, które wzmacniają osobiste zaangażowanie poszczególnych pracowników oraz całych zespołów. Zmiana jest możliwa do przeprowadzania w sposób, który odpowiada pracownikom, pod warunkiem, że zadba się o wszystkie jej etapy. W pośpiechu, pod presją, istnieje pokusa, by niektóre z nich pomijać. Takie praktyki nigdy jednak nie kończą się dobrze.
Szkolenie, które proponujemy pokazuje, z jakimi reakcjami możemy się spotkać oraz co zrobić, żeby zaradzić tym negatywnym. Dowiemy się, jak zmienić nastawienie pracowników z postawy Ofiary, Krytyka lub Obserwatora w Nawigatora. Poznamy czynniki motywacyjne, które można uruchomić w procesie zmiany, trafiające do różnych typów osobowości. I wreszcie zajmiemy się zmianą jako procesem, który obejmuje całą organizację. Prześledzimy wszystkie etapy, przeanalizujemy studia przypadków, poznamy błędy i sukcesy menedżerów dużych firm, którzy przewodzili transformacji. Zmiana w firmie wymaga często przebudowy całej struktury, całego wzorca organizacyjnego. To kluczowy moment. Bardzo istotne jest, by planując taką reorganizację, najpierw zająć się zmianami nieformalnymi (na próbę), a dopiero potem formalnymi – na przykład redukcją, przesunięciami, zatrudnieniami itp. Rola lidera jest tu szalenie istotna, ponieważ bez uważnego doglądania całego procesu, działania mogą pójść w bardzo nieoczekiwanym kierunku.
Jak mówi John Kotter „Zbyt często ludzie i organizacje nie dostrzegają potrzeby zmian. Nie potrafią prawidłowo zidentyfikować koniecznych działań, zakończyć ich sukcesem ani utrwalić wyników. Firmy nie mogą temu podołać. Systemy edukacyjne tego nie potrafią. Całe narody mają z tym problemy”. Dlatego tak istotne jest, by szczegółowo przyjrzeć się, na czym tak naprawdę polega projektowanie, wdrażanie i utrwalanie zmiany w organizacji.
Korzyści dla uczestników
Po szkoleniu Uczestnicy będą:
- Rozumieli, dlaczego ludzie nie zawsze lubią zmiany
- Wiedzieli, jakie warunki sprawiają, że zmiana może wydać się atrakcyjna
- Znali typowe reakcje pracowników na zmiany i umieli zaradzić tym negatywnym
- Posiadali narzędzie do diagnozowania typów motywacyjnych w swoich zespołach
- Znali proces zarządzania zmianą od diagnozy stanu wyjściowego po utrwalenie efektów
- Rozumieli znaczenie zaangażowania pracowników w proces zmiany
- Wiedzieli, jak budować organizację sprzyjającą dialogowi
- Znali pułapki czyhające na menedżerów podczas procesu wdrażania zmiany
- Wiedzieli, jak utrwalić w organizacji nowe zachowania, znali odpowiednie techniki i narzędzia
Szkolenia polecamy dla
Szkolenie polecane szczególnie dla menedżerów wyższego i średniego szczebla oraz wszystkich osób odpowiedzialnych za zmianę w organizacji.
Metody pracy, które zastosujemy podczas szkolenia
Stosowane podczas szkolenia metody:
- Wykłady wprowadzające
- Studia przypadków
- Gry grupowe
- Praca indywidualna
- Praca w grupach zadaniowych
- Dyskusje moderowane
- Symulacje
- Testy
Program szkolenia
1. Czym jest zmiana
- Dlaczego ludzie obawiają się zmian
- W jakich sytuacjach zmiany mogą być postrzegane jako atrakcyjne
- Od Ofiary do Nawigatora – możliwe reakcje na zmianę, praca w grupach, wspólna analiza, wnioski
- Gra grupowa „Giełda” – kiedy zmiany nas irytują
- Studium przypadku – zmiana w Hewlett Packard, wspólna analiza, wnioski.
2. Dlaczego ludzie w tak różnorodny sposób podchodzą do zmian
- Nasze motywacyjne DNA – Stabilni kontra Zmienni
- Autodiagnoza – co mnie motywuje? Praca indywidualna – test
- Co może zachęcić do zmian osoby reprezentujące odmienne typy motywacyjne
3. Zmiana wewnątrz organizacji
- O tym, że wszystkie organizacje potrzebują zmian co pewien czas, żeby utrzymać dobry poziom
- Cykl życia organizacji – model Greinera
- Trzy oblicza zmian z perspektywy menedżera: zwrot, narzędzia i techniki, transformacja
- Przygotowanie gruntu pod zmianę – zakres działań na etapie „rozmrażania” – praca w grupach, wspólna analiza, wnioski
- Etapy zmiany: od wspólnej diagnozy i podważenia status quo, poprzez modyfikacje, pomoc, zmiany kadrowe, zmianę systemów i procedur po utrwalenie zmiany.
- Sposoby diagnozowania – jak gromadzić i interpretować dane
- Jak budować zaangażowanie pracowników w proces zmiany
- Gra grupowa „Pierwsza strona gazety” – co sprawia, że czujemy się zaangażowani w proces? Wspólna analiza, wnioski.
4. Cykl życia zmiany – jak zespolić perspektywę pracowników i organizacji?
- Zmiana wg Kurta Levina – rozmrażanie, zmiana właściwa, zamrażanie
- Dwa procesy – praca nad nastawieniem pracowników i nowe działania wewnątrz organizacji
- Zadania lidera w równoległej pracy nad zmianą organizacyjną oraz nad zmianą nastawienia
5. Zmiana wzorca organizacyjnego
- O tym, że zmiana właściwa zawsze zaczyna się od nieformalnych modyfikacji
- Studium przypadku – firma ASDA – co zdecydowało o sukcesie?
- Pilotaż jako forma zmiany „na próbę”
- Jakie warunki powinien spełniać dział/projekt startujący z programem pilotażowym?
- Obszary podlegające zmianom wzorca: zróżnicowanie kontra integracja, kontrola kontra kreatywność, decyzje oddolne kontra odgórne. Jak znaleźć właściwą proporcję?
- Studium przypadku – Transformacja Przedsiębiorstwa w 90 dni – jakie czynniki sprzyjały zaangażowaniu pracowników w procesie tak poważnej interwencji, jak zmiana całej struktury?
- Wzbogacanie stanowiska pracy jako narzędzie budowania zaangażowania.
6. Wzmacnianie nowych zachowań
- Zmiana strukturalna (awanse, zmiana opisu stanowisk)
- Nagrody zewnętrzne, premie, nagrody wewnętrzne
- Ocena okresowa czy rozmowa diagnozująca?
- Symulacje – prowadzenie rozmów diagnozujących wg zaproponowanego scenariusza, wspólna analiza, wnioski.
7. Rola lidera w procesie transformacji
- Nowa definicja przywództwa
- Różnica między sprawowaniem władzy a przywództwem
- Zadania stojące przed liderem transformacyjnym.
8. Podsumowanie
Szkolenie prowadzi:
Trener oraz certyfikowany coach ICC z wieloletnim doświadczeniem biznesowym i szkoleniowym. Psycholog i dziennikarka. Specjalizuje się w umiejętnościach kierowniczych, komunikacji, asertywności, sprzedaży i obsłudze klienta, tworzeniu standardów obsługi klienta, zarządzaniu poprzez wartości, coachingu, wystąpieniach publicznych oraz public relations.
W ramach szkolenia otwartego w Warszawie gwarantujemy Państwu:
- Miłą i fachową obsługę
- Profesjonalizm trenera
- Ciekawe materiały szkoleniowe
- Dyplomy ukończenia szkolenia
- Wsparcie poszkoleniowe Trenera (do trzech miesięcy po zakończonym szkoleniu)
- Możliwość uzyskania pomocy od Trenerów poprzez profesjonalne forum szkoleniowe, stworzone specjalnie na tego rodzaju potrzeby.
Oferujemy również możliwość wymiany spostrzeżeń i wniosków z innymi uczestnikami szkolenia:
Zobacz forum: www.forum-szkolenia.pl
Oraz:
- Dwie przerwy kawowe – w każdym dniu
- Smaczne obiady
- Pomoc w rezerwacji miejsc noclegowych na preferencyjnych warunkach (nocleg nie jest wliczony w cenę szkolenia). Hotel, w którym odbywa się szkolenie, znajduje się w centrum Warszawy, ale możemy zaproponować również inne hotele na nocleg.
- Grupy do 10 osób, dające gwarancję przećwiczenia wszelkich elementów szkolenia oraz warunki sprzyjające łatwej wymianie informacji, konsultacji i integracji
Przygotowaliśmy dla Państwa atrakcyjny system rabatowy:
Promocja ilościowa: 2 osoby z jednej firmy: 200 PLN, 3 osoby z jednej firmy: 400 PLN.
Promocja czasowa: Jeśli zgłoszą się Państwo i zapłacą przynajmniej zaliczkę do 4 tygodni przed datą szkolenia, dostaną Państwo od nas rabat w wysokości 100 PLN od osoby.
Stały Klient: Gdy już będą Państwo uczestnikami kolejnego naszego szkolenia, przyznamy Państwu dodatkowy rabat w wysokości 10% na każde organizowane przez nas szkolenie.
Na wszelkie Państwa pytania odpowie Nasz Doradca:
Anna Sendorek
Specjalista ds. Organizacji Szkoleń Otwartych
Tel. 515 212 451
e-mail: asendorek@avenhansen.pl
Serdecznie zapraszamy do udziału w szkoleniu
Zachęcamy do zapoznania się z pełną ofertą firmy AVENHANSEN
- Certyfikat udziału
- Przerwa kawowa
- Lunch
- Materiały poszkoleniowe
- Materiały szkoleniowe
Malopolskie
Kraków
Centrum 1