Mimo to nadal są gminy, które nie mają swojej strony lub ich strona była budowana wiele lat temu i jest raczej tylko pojedynczą wizytówką z danymi teleadresowymi aniżeli dobrze zbudowaną funkcjonalną witryną. Szczególnie dla tych ostatnich gmin dużym problemem jest podjęcie decyzji o zmianie strony (po co? przecież już mamy stronę!) – tymczasem przebudowa strony, choć jest złożonym, czasochłonnym i kosztownym projektem – zwraca się bardzo szybko.

Na początku 2008 roku Urząd Miasta Zakopane zdecydował o zmianie internetowego wizerunku. Dotychczasowa witryna nie spełniała odpowiednio swoich zadań. Jak mówi Ewa Matuszewska, Rzecznik Urzędu Miasta „Największym minusem poprzedniej strony była problemowa i długa aktualizacja – wszelkie materiały (teksty, zdjęcia) musieliśmy przesyłać do administratora, który miał odpowiednie uprawnienia i umiejętności. Następnie trzeba było czekać na wprowadzenie zmian. To znacznie utrudniało aktywne wykorzystanie witryny jako źródła informacji dla mieszkańców i turystów. Strona nie była również zbyt przyjazna użytkownikom, a dodatkowo nie dawała możliwości pokazania USP, czyli tej unikalnej cechy Zakopanego, którą jest „miejsce najbliżej Tatr”. To wszystko doprowadziło do decyzji o zmianie witryny.”

Po zapytaniu ofertowym zdecydowano się na wdrożenie systemu VelaCMS krakowskiej firmy ESC SA – (tworzącej strony www oraz aplikacje internetowe RIA) – zastosowane w nim rozwiązania nie tylko rozwiązywały obecne problemy, ale również stwarzały perspektywy dalszego rozwoju strony.

Po wielu rozmowach i ustaleniach pomiędzy UM Zakopane, a zespołem wdrożeniowym, przystąpiono do właściwej fazy realizacji projektu. Na początku do Zakopanego zawitał zespół projektowy. Celem wizyty było jak najlepsze zrozumienie wymagań i pomysłów klienta, a co za tym idzie – minimalizacja wszelkich nieporozumień i błędów.

Podczas spotkania:

  • sprecyzowano wymagania Urzędu Miasta w stosunku do nowej witryny
  • ustalono profile osób odwiedzających (mieszkańców, turystów, urzędników)
  • określono ścieżki dotarcia do różnych, zamieszczanych na portalu informacji
  • wyznaczono wszystkie techniczne rozwiązania potrzebne do osiągnięcia celu
  • zdefiniowano zawartości witryny:
  • – rodzaj i ilość informacji które znajdą się na stronie
    – obszary edytowalne i statyczne
    – rodzaje informacji zamieszczanych na stronie:

  • teksty
  • materiały graficzne
  • fotografie
  • elementy do pobrania (.pdf, .doc, .xls, .ppt …)
  • pliki video ( .mov, .flv, .wmv, .avi, .ogg, youtube )
  • ustalono zarys projektu graficznego (kolorystyka przewodnia, układ, istotność elementów) – uwzględniający najnowsze tendencje panujące we współczesnym Internecie oraz korzyści wynikające z zastosowania głośnego ostatnio trendu Web 2.0.

    Następnym etapem wdrożenia było opracowanie struktury logicznej treści, czyli schematu, który czytelnie pokazuje rozmieszczenie wszystkich informacji i pomaga tak je uporządkować, by były czytelne dla każdego potencjalnego użytkownika witryny (według ustalonych na spotkaniu profili odwiedzających).

    W dalszych krokach ustalono odpowiednie miejsce na znaki identyfikacyjne instytucji czy organizacji (logotypy), rozplanowano istniejące treści, zaprojektowano miejsce na informacje, artykuły i grafiki, które pojawią się w przyszłości.

    Zdefiniowano 4 tzw. punkty startowe, czyli najważniejsze rzeczy, dla których użytkownicy będą odwiedzali stronę i przedstawiono je w sposób graficzny. Projekt układu logicznego witryny (widoczny poniżej) przygotowano w postaci bloków (ostre krawędzie nie muszą później istnieć we właściwym projekcie – to tylko schemat) i w odcieniach szarości, co pomogło w odpowiednim rozmieszczeniu wszystkich elementów strony. W tym miejscu warto pamiętać także o zwróceniu uwagi na miejsca projektu, które muszą pomieścić treści dodawane w przyszłości. Projekt musi być „elastyczny”, aby w zależności od treści zamieszczanych w witrynie mógł być dłuższy, ew. szerszy (rzadko stosowane), a także mieć wolne przestrzenie (miejsca nie wypełnione elementami graficznymi, ani tekstowymi), tak by strona mogła „oddychać” i była przyjemna w odbiorze.

    Dalsza praca polegała na stworzeniu projektu graficznego. Projekt taki musiał być spójny z systemem identyfikacji wizualnej klienta, z którym graficy i koordynator musieli się dokładnie zapoznać. I tak stworzony wcześniej schemat witryny, logotyp, kolory, fonty, zdjęcia i ikony złożyły się na kolorowe spójne projekty graficzne, z których Urząd Miasta Zakopane wybrał jeden do prac finalnych.

    W trakcie dalszych ustaleń padł pomysł umieszczenia w projekcie graficznym panoramy Tatr w bardzo dobrej jakości. Niestety, szybko okazało się, że w komercyjnych zasobach zdjęć nie ma odpowiedniej fotografii. Znalazła się natomiast na prywatnej stronie pana Włodzimierza Wojtanowicza, który zgodził się na wykorzystanie swoich zdjęć na zakopiańskiej stronie.

    Dzięki temu strona, po zakończeniu prac graficznych i programistycznych, w ciągu kilku tygodni miała wyglądać tak:

    Mimo ładnego wyglądu strony, nie był to jeszcze koniec prac wdrożeniowych. Nadszedł etap wielu testów – robionych zarówno przez klienta, jak i przez programistów (testy zgodności z założeniami i testy pracy i wyświetlania w różnych przeglądarkach, tj. Internet Explorer, Firefox, Safari, Opera i wiele innych). Po pozytywnych wynikach testów i akceptacji strony przez klienta, witryna została wgrana na serwer i uruchomiona – pokazana wszystkim zainteresowanym Internautom pod adresem http://www.zakopane.eu.

    Chcąc zapewnić sprawne działanie strony i bezproblemową pracę z systemem VelaCMS, przeprowadzone zostało jednodniowe szkolenie pracowników UM Zakopane, a dodatkowo, w ramach umowy wdrożeniowej został zapewniony 3-miesięczny pełny suport, przedłużony obecnie (odrębną umową) do końca 2008 roku.

    O tym jak jakie zalety miała zmiana strony Urzędu Miasta Zakopane, opowiada Ewa Matuszewska „Obecna witryna pokazuje Zakopane w taki sposób, jak to sobie wyobrażaliśmy. Panorama Tatr pokazuje góry niemal „na wyciągnięcie ręki”, co zwiększa odbiór hasła „Najbliżej gór”. Całość jest czytelna, intuicyjna – użytkownik bez problemu może odnaleźć potrzebne mu informacje, czy pliki.

    Dodatkowo platforma VelaCMS, na jakiej oparta jest obecna witryna UM rozwiązała problem zbyt wolnej aktualizacji. Prosty mechanizm obsługi pozwala na łatwe zarządzanie stroną i szybkie zmiany – możemy na bieżąco wprowadzać informacje, praktycznie w ciągu kilku minut od ich pojawienia się. Nie ma potrzeby znajomości konkretnych technologii, czy obróbki grafiki. Możemy też dowolnie decydować o rozmieszczeniu informacji, o pokazywaniu ich w konkretnych działach lub na stronie głównej, a także umieszczać różnego typu pliki bez obawy o ich prawidłowe wyświetlanie, pobieranie, czy odtwarzanie. Ma to szczególnie duże znaczenie w kontekście przygotowywania UM Zakopane do pracy w formule e-urzędu, czyli elektronicznej obsługi petentów, gdzie szybkie i aktualne przekazywanie informacji różnym odbiorcom to podstawa”.

    Michał Piszczek

    Kierownik Działu Programistów
    ESC SA