Jak ustaliła “Gazeta Prawna”, projekt zakłada, że około 200 tysięcy firm, które obecnie drogą elektroniczną przekazują do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych dokumenty, korzystając z bezpłatnych certyfikatów ZUS-u, będzie mogło z nich korzystać do utraty ważności. “Później firmy będą musiały posiadać bezpieczny e- podpis. ZUS będzie jednak wydawać bezpłatne certyfikaty do 20 lipca tego roku” – czytamy w “Gazecie Prawnej”.

W praktyce, ostatnia grupa przedsiębiorców będzie więc musiała kupić bezpieczny e-podpis najpóźniej 20 lipca 2009 roku. Od razu będą musieli to zrobić ci, którym data utraty ważności bezpłatnego certyfikatu upływa po 20 lipca tego roku.

Proces przechodzenia od podpisu niewykwalifikowanego do bezpiecznego będzie się więc odbywać łagodniej niż przewidują obecne przepisy. Te nakazują wszystkim płatnikom zatrudniającym ponad pięć osób, aby już od 21 lipca posiadali już bezpieczny podpis.