Od 1 kwietnia 2008 r. internetem można będzie wysyłać do urzędów skarbowych zeznania roczne za 2007 r. – ogłosił w środę w czasie seminarium poświęconemu komputeryzacji podatków Jerzy Grygierzec, dyrektor departamentu administracji podatkowej w Ministerstwie Finansów. Od tego momentu fiskus będzie przyjmował od podatników wypełnione i wysłane przez internet formularze PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38 i PIT-40.

Wcześniej, bo z początkiem przyszłego roku, wszyscy podatnicy będą mogli wysyłać do urzędów skarbowych inne formularze podatkowe. Ich lista nie jest jeszcze znana, w Ministerstwie Finansów trwają uzgodnienia w tej sprawie.

Od 30 kwietnia 2008 r. za pośrednictwem internetu podatnicy będą mogli aktualizować w urzędach swoje dane. A od maja zakłady pracy będą mogły wysyłać siecią fiskusowi informacje o dochodach pracowników i pobranych od nich zaliczkach na podatek (PIT-11).

Niestety, zwykły Kowalski niewiele na tym skorzysta. Żeby bowiem wysłać do urzędu zeznanie podatkowe internetem, trzeba je będzie podpisać. Do tego zaś potrzebny będzie tzw. kwalifikowany podpis elektroniczny. Wyrobienie takiego podpisu i zakup czytników umożliwiających jego stosowanie to wydatek kilkuset złotych rocznie. Zdecydują się nań pewnie nieliczni, zwłaszcza jeśli ów podpis elektroniczny miałby im służyć jedynie do podpisywania jednego zeznania rocznego, raz na rok.