Mając na względzie zgłaszane wielokrotnie do MSWiA wnioski o określenie zasad korzystania przez straże gminne (miejskie) z urządzeń samoczynnie ujawniających i rejestrujących naruszenia przepisów ruchu drogowego resort zaleca postępowanie według następujących zasad:
Postanowienia tych umów nie mogą przewidywać udziału podmiotów prywatnych we wpływach gminy uzyskiwanych z grzywien nakładanych w drodze mandatów karnych.
Zgodnie bowiem z art. 4 ust. 1 pkt 6 ustawy z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2008 r. Nr 88, poz. 539, z późn. zm.), wpływy gminy z przedmiotowych grzywien – jako dochody własne – stanowią dochód jej budżetu. W żadnej części nie podlegają zatem wyłączeniu z obowiązku przekazywania ich na dochody budżetu gmin.
Zawierając stosowną umowę należy pamiętać, że:
zastrzeżone wyłącznie dla strażników gminnych (miejskich) są następujące czynności:
zarówno strażnik gminny (miejski), jak i osoba niebędąca strażnikiem mogą dokonywać następujących czynności:
W ramach realizowanych zadań należy pamiętać o postanowieniach ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku o ochronie danych osobowych (Dz.U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926, z późn.zm.)
Powyższa informacja nie ma charakteru wiążącego, stanowi wypracowane przez Zespół ds. Współpracy ze Strażami Gminnymi (Miejskimi) wskazówki odnośnie postępowania przy korzystaniu z tzw. fotoradarów będących własnością podmiotów prywatnych.
Zespół działa jako organ pomocniczy Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, a w jego skład wchodzą oprócz przedstawicieli resortu spraw wewnętrznych i administracji, przedstawiciele samorządu terytorialnego, reprezentujący Związek Miast Polskich oraz Krajową Rady Komendantów Straży Miejskich i Gminnych.