Od ponad dwóch miesięcy trwały rozmowy marszałka Piotra Całbeckiego z Ministerstwem Infrastruktury, dotyczące przyjęcia pakietu. W kończącym negocjacje spotkaniu z ministrem Cezarym Grabarczykiem, które odbyło się 11 grudnia w Warszawie, oprócz marszałka Całbeckiego udział wzięli senator Jan Wyrowiński, senator Michał Wojtczak, poseł Tomasz Lenz i poseł Grzegorz Karpiński.

Obecnie w ministerstwie kończą się prace nad przygotowaniem nowego planu sieci dróg krajowych. Wiadomo już, które „krajówki” biegnące przez nasze województwo pozostaną w administracji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Są to: autostrada A-1, drogi ekspresowe S-5 i S-10, droga nr 15 oraz obecna droga krajowa nr 1, która wkrótce będzie drogą nr 91. Utrzymanie pozostałych dróg krajowych przejmie samorząd województwa. W pierwszym roku przejmiemy pilotażowo cztery do pięciu takich tras.

– Uzyskaliśmy też od ministra Cezarego Grabarczyka zapewnienie o wpisaniu budowy drugiej przeprawy mostowej przez Wisłę w Toruniu na podstawową listę projektów kluczowych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko – mówi marszałek Piotr Całbecki. – Oznacza to, że na to przedsięwzięcie otrzymamy środki unijne.
Ale to nie wszystko. W ramach pakietu wynegocjowaliśmy jeszcze trzy inne ważne dla regionu inwestycje drogowe oraz stworzenie warunków dla budowy węzła autostradowego w Dźwierznie.

Jedną z tych inwestycji jest budowa dwujezdniowego połączenia Szosy Lubickiej w Toruniu z węzłem autostradowym w Lubiczu. To rozwiązanie sprawi, że powstanie dogodny wyjazd z miasta w kierunku przyszłej A-1 i w kierunku Warszawy.

Zbudowany zostanie też zjazd z węzła autostradowego Turzno na wysokości kompleksu Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej w podtoruńskim Ostaszewie, z połączeniem z drogą krajową nr 1. Zmniejszy to znacznie ruch na drodze wojewódzkiej 552, szczególnie uciążliwy dla mieszkańców Łysomic.

Minimum dwa węzły komunikacyjne mają powstać na drodze S-10 w okolicach Nakła nad Notecią. Dzięki temu obwodnica tego miasta, która zostanie zbudowana ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko–Pomorskiego, zyska skomunikowanie z „ekspresówką”.

Negocjacje zakończyły się też obietnicą zmiany planów dotyczących budowy infrastruktury związanej z autostradą A-1 w okolicach Chełmży. Przesunięcie o kilkaset metrów przerzuconego nad autostradą wiaduktu, którym pobiegnie droga wojewódzka nr 251, umożliwi w przyszłości zbudowane węzła A-1 w Dźwierznie, a także powstanie obwodnicy dla miejscowości Zelgno i Dźwierzno.

Beata Krzemińska
rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego