Zarówno w biznesie, jak i w życiu prywatnym, jeśli chcemy osiągnąć przewagę, wyprzedzając swoich konkurentów, branding jest bardziej efektywny niż sprzedaż.

 

Czym jest personal branding?

To świadomy i przemyślany sposób komunikowania światu, co wyróżnia nas od innych. To unikatowa obietnica wartości, którą oferujemy swojemu otoczeniu. To nasza reputacja, czyli najprościej ujmując – słowa, zdania i opinie, jakie są wypowiadane na nasz temat po naszym wyjściu z pokoju.

Personal branding to nie logo ani aktywność marketingowa (ogłoszenia, maile bezpośrednie, reklamy). Jest wiele firm oferujących usługę nazywaną serwisem personal branding, ale nie jest to nic innego jak osobisty marketing – budowanie identyfikacji, stron www, projektowania logo, oferowania narzędzi do komunikacji. Brakuje najważniejszego elementu, „serca” personal brandingu – twojej unikatowej obietnicy wartości.

 

Czy wiesz, co inni myślą o tobie?

Gdy pada prośba o dokonanie samooceny, część ludzi bez wahania opowiada, co jest ich mocną stroną, na jednym wydechu wymieniają wszystkie swoje najważniejsze umiejętności. Zdarzają się też tacy, którzy z wielkim wysiłkiem oświadczają, że nic ich specjalnie nie wyróżnia, że mają świadomość swoich niedociągnięć, że brakuje im niezbędnych umiejętności miękkich, w związku z tym przystąpili do działania i zapisali się na X kursów, konferencji i szkoleń. Co łączy oba wymienione profile osób? W pierwszym odruchu myślimy: nic. Mamy przed sobą dwie skrajne postawy. Samoocena jest ważnym elementem budowania marki, ale znacznie bardziej istotne jest porównanie jej z oceną, jaką wystawi kandydatowi anonimowo jego najbliższe otoczenie. I tu może dojść do paradoksu. Wizerunki obu kandydatów stworzone przez otoczenie – zawierające ocenę ich mocnych i słabych stron, wartości, umiejętności, pasji – mogą być nieprawdopodobnie zbieżne. Co to oznacza dla samych zainteresowanych? Otóż bardzo wiele, ponieważ budując swoją markę, powinni opierać ją na autentyczności, na prawdziwości obrazu. I w pierwszym, i drugim profilu może to oznaczać zweryfikowanie komunikatu – kim jesteśmy, co nas wyróżnia. To ważny, więcej – kluczowy etap metodologii personal brandingu.

 

Czy wiesz, co inni wiedzą o tobie?

Jesteś dyrektorem HR, może grafikiem komputerowym i myślisz o własnej firmie, a może pracujesz jako finansista w dużym dziale jeszcze większej korporacji? To nieważne. Podobnych jest tysiące. Nie jest ważne, co robisz, ważne jest, by dać się zauważyć. Możesz być najlepszy w swojej dziedzinie, ale docenią to tylko najbliżsi współpracownicy. Pomyśl, jak często zdarza się, że jesteś zaskoczony informacją, że ktoś ze znajomych, ba, nawet osoby zaprzyjaźnione podejmują działania, o których nie miałeś pojęcia? Jeśli znajomi nie wiedzą nic o twoich osiągnięciach, nie wiedzą, czym się zajmujesz, to jak w tłumie osób podobnych do siebie masz zostać zauważony przez nieznajomych?

Opowiadaj o sobie, budowanie marki to proces, proces to ciąg zmian w czasie.
Czasy chowania się za marką firmy i anonimowość odchodzą w przeszłość. Można pracować w znanej firmie, jednocześnie nie zapominając o sobie, o budowaniu własnej marki. Stare powiedzenie „Łaska pańska na pstrym koniu jeździ” jest nadal aktualne. Dziś pracując w znanej korporacji, jesteś powiązany z jej prestiżem, ale co się stanie, gdy stracisz pracę? Często czytam fora internetowe, na których bardzo doświadczeni i poszukujący pracy menedżerowie opisują swoje doświadczenia, piszą, ile zdobyli nagród, ile ukończyli wspaniałych, zakończonych sukcesem projektów, jakie oszczędności przynieśli firmie – i nagle po utracie pracy nikt ich nie chce zatrudnić. W takim momencie próby „zaprezentowania się” są odbierane jak głos rozpaczy. I jeszcze raz z mocą powtórzę: branding jest bardziej efektywny niż sprzedaż.

Jeśli posiadasz markę, która niesie obietnicę wartości, to inni będą zabiegać o ciebie. Zapytasz, jak to zrobić? Na początek: to długi proces, ale przynosi ogromne korzyści. Aby twoja osobista marka była marką sukcesu, musi być:

  1. Zgodna – skuteczna marka jest zgodna z twoimi osobistymi atrybutami.
  2. Zwięzła – marka musi być opisana najwyższej w dwóch zdaniach, które są unikatową obietnicą wartości.
  3. Jasna i wyrazista – nie pozostawia wątpliwości, co ze sobą niesie.
  4. Konsekwentna – obietnica wartości nigdy się nie zmienia.
  5. Widoczna i dostępna.
  6. Konkurencyjna – jest godna uwagi, interesująca, istotna dla klientów.
  7. Mądra – jest jak iskra, intrygująca i różna od innych.
  8. Zobowiązująca – jej wartość jest ponadczasowa, zobowiązuje i przywiązuje.
  9. Obecna – jest oparta na teraźniejszości z przedpokojem do przyszłości.
     

Dlaczego personal branding jest tak ważny?

W obecnych czasach biznes jest coraz bardziej konkurencyjny. Internet daje pełną swobodę w podejmowaniu decyzji bez żadnych ograniczeń, niezależnie od odległości i różnic czasowych. Mogę zamówić wspaniały prezent dla mojej przyjaciółki z Meksyku, kupując piękną broszkę w Warszawie, siedząc wygodnie w fotelu w barze na Bali. Wydaje się, że budowanie marki dotyczy bardziej firm i produktów? Nic bardziej mylnego.
Personal branding jest jak drabina, która wyniesie cię wysoko, pozwalając wyprzedzić innych. Jest drogą, która pozwoli potencjalnym klientom, czytelnikom, head hunterom, właścicielom firm, zarządom dostrzec ciebie jako tego, którego właśnie szukali.
Anna Szubert jest pierwszym i jak dotąd jedynym strategiem personal brandingu w Polsce. Zafascynowana korzyściami i wartościami, jakie niesie budowanie własnej marki w życiu, zarówno osobistym, jak i profesjonalnym, podjęła wyzwanie i z sukcesem zakończyła certyfikację w USA. Wspiera klientów indywidualnych w ich drodze do wyróżnienia się na tle innych osób czy przedsiębiorstw zatrudniających od 1 do 100 pracowników.

 

Anna Szubert
strateg Personal Branding
kontakt@annaszubert.com