Na czym warto się skupić, projektując serwis administracji publicznej? Czy do jego stworzenia lepiej zatrudnić agencję czy zrobić to własnymi zasobami? Odpowiadamy na pytania i przedstawiamy etapy pracy nad główną stroną Małopolski.
Strona internetowa jest wizytówką województwa, powiatu, gminy, miasta. Ważne, by prezentowała informacje w jak najbardziej przejrzystej formie tak, by dotarcie do nich nie zajęło użytkownikowi dużo czasu. Zatrudniając agencję, warto mieć świadomość, że kompleksowo podejdzie ona do wykonania projektu – od przeprowadzenia audytu, stworzenia strategii, przez projekt struktury strony (makiety) i grafiki do wdrożenia serwisu i jego obsługi po wdrożeniu. W agencji nad stroną pracuje od kilku do kilkunastu specjalistów, dzięki czemu dopracowany jest każdy szczegół. Kiedy nad stworzeniem strony pracuje tylko jedna osoba, prawdopodobieństwo, że nie wyjdzie ona idealnie, jest duże.
Jakie kroki są niezbędne przy realizacji serwisu? Prezentujemy je na przykładzie strony www.malopolska.pl zaprojektowanej przez agencję Eura7.
- Architektura informacji
Kiedy chcemy wprowadzić zmiany w już istniejącym serwisie, pierwszym krokiem jest analiza dotychczasowej architektury informacji. – W przypadku serwisu www.malopolska.pl głównym celem zespołu była kategoryzacja treści tak, aby zarówno materiały znajdujące się na stronie, jak i te mające zostać wprowadzone w przyszłości były umieszczone w logicznym, intuicyjnym porządku – mówi Tomasz Skrabalak, Managing Director w Eura7.
Wyzwanie polegało na połączeniu tekstów z dwóch działających wcześniej oddzielnych witryn: oficjalnego portalu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego oraz Wrót Małopolski. W pierwszej kolejności zostały stworzone działy mające skupiać dwie funkcjonalności, które dotychczas były umieszczone w obu serwisach. Dzięki temu wyodrębniono moduł aktualności oraz publikacji, do którego do tej pory miały trafiać wszystkie tego typu treści. Pozostałe materiały posortowano według podmiotu, pod który podlegają (Urząd Marszałkowski, Samorząd, Marka Małopolska) oraz ich odbiorców (Dla Mieszkańca, Biznes, Dla Mediów).
W ułożeniu satysfakcjonującej architektury pomogła m.in. metoda card sorting, która nie tylko zwizualizowała przyszłe menu portalu, ale także umożliwiła w łatwy, nieinwazyjny sposób dokonywanie szybkich zmian dla testowania różnych ewentualności.
- Dostępność
Zgodnie z Rozporządzeniem o Krajowych Ramach Interoperacyjności z 1 czerwca 2015, strona użyteczności publicznej jest zobligowana do spełniania standardów dostępności dla użytkowników niepełnosprawnych. Serwis Urzędu Marszałkowskiego został zaprojektowany wedle wytycznych WCAG 2.0 na poziomie AA, dzięki czemu ma użyteczny interfejs dla każdego użytkownika.
Accesability (dostępność) często jest mylnie łączona jedynie z użytkownikami niepełnosprawnymi, przez co ogranicza się usprawnienia do wdrożenia wersji kontrastowej i tekstowej strony. Oczywiście, prawne obostrzenia w tej kwestii mają głównie na celu zniwelowanie utrudnień, z jakimi na co dzień spotykają się niepełnosprawni. Nie należy jednak traktować ich jako jedynych odbiorców dostępnych rozwiązań. Z tego powodu w serwisie www.malopolska.pl szczególna uwaga została poświęcona takim kwestiom jak formatowanie, czytelność tekstu, odpowiedni kontrast kolorystyczny, możliwość dokładnego opisywania grafik i plików przez moderatorów oraz dobre praktyki dotyczące semantyki HTML.
- Makieta
Projektując makietę, warto zacząć od strony głównej, a następnie etapami rozwijać prace o różne typy podstron i dodatkowe funkcjonalności. W przypadku www.malopolska.pl najpierw zostały zaplanowane stałe szablony, które były wykorzystywane w różnych miejscach w serwisie. Następnym krokiem była praca nad podstronami wymagającymi specjalnych rozwiązań. Na tym etapie skupiono się również na formatowaniu tekstu, projektując m.in. zestaw dedykowanych shortcodów, czyli narzędzi, które miały za zadanie umożliwić moderatorom strony prezentowanie dużych ilości treści w sposób zróżnicowany i przejrzysty. Współpracując z agencją, warto konsultować poszczególne etapy prac. Dzięki temu wszystkie nieporozumienia mogą być wyjaśniane na bieżąco.
- Projekt graficzny
Wskazane, aby layout nawiązywał do identyfikacji wizualnej urzędu. W przypadku serwisu Małopolski celem było uzyskanie prostego, przejrzystego widoku, który poprawiłby czytelność i odbiór treści zamieszczanych na portalu. Klient we współpracy z agencją postawili więc na białe, czyste tło oraz duże zdjęcia i wyróżniki, których kolory zostały dobrane na podstawie odświeżonego logo województwa.
Warto także, aby przy zachowaniu spójności projektu graficznego, poszczególne elementy widoczne na stronie różniły się od siebie. W portalu www.Malopolska.pl poszczególne odcienie zostały dobrane do konkretnych grup elementów np. granat wskazuje na wszystkie elementy nawigacyjne w serwisie.
- Wdrożenie
Prace programistów nad wdrożeniem serwisu województwa zaczęły się od dostosowania systemu CMSmanager (ang. Content Management System, czyli system zarządzania treścią) do potrzeb projektu oraz wdrożenia shortcodów do używanego edytora wizualnego.
Na podstawie danych wprowadzanych za pomocą systemu CMSmanager zaczęto programować fasadę serwisu oraz wersję responsywną dopasowującą się do innych urządzeń z odmienną rozdzielczością niż komputer.
- Testy
Testy strony dokonywane są zazwyczaj pod koniec etapu wdrożenia. Pozwalają ustalić czy serwis spełnia wszystkie nasze założenia i czy po drodze nie wkradły się błędy. W ten sposób można szybko namierzyć usterki i sprawnie się z nimi uporać.
- Optymalizacja
Przy tworzeniu profesjonalnej strony www, nie można zapomnieć o jej optymalizacji. Ważna jest odpowiednia konfiguracja serwera, wdrożenie mechanizmów cache’ujących oraz optymalizacja pojedynczych obrazków na stronie. Dzięki tym działaniom serwis będzie lepiej oceniany przez Google i jego pozycja w wynikach wyszukiwania wzrośnie. Co najważniejsze, użytkownik będzie mógł sprawniej poruszać się po stronie, na czym twórcy serwisu powinno zależeć w pierwszej kolejności.
- Szkolenia
Decydując się na współpracę z agencją w zakresie realizacji serwisu www, warto umówić się na przeprowadzenie szkolenia dla pracowników z administracji strony, narzędzi dostępnych w systemie CMSmanager oraz wsparcia technicznego dla działu IT.
Wideo przestawiające realizację serwisu!